top of page

Povijest rapove popularnosti

Između 1981 i 2018, 341 rap pjesmi je bilo u nekom trenutku u top 10. Primijetite kako rap ima ogromne uspone i padove u popularnosti.


Od 48 pjesmi u top 10 listi u 2014 samo njih 3 su bile rap pjesme( Bang Bang, Anaconda i Dont tell him), no u 2018 bila je eksplozija repa i odjednom je 38 rap pjesmi bilo u top 10. 2018 je imala najviše rep pjesmi u top 10. Nije nikako iznenađenje da različiti žanrovi glazbe idu „in and out“ iz popularnosti. Lako objašnjenje bi bilo da je to tako da ovisi o tome što je „hot“ ili „poppin“, no ja želim znati zašto je nešto „hot“. Izvukao sam podatke i raspravit ćemo o razlozima up-and-down popularnosti rapa.

Kada pogledamo brojeve rap pjesmi koje su ušle u top 10 odmah primjećujemo rastući trend. Prateći taj rastući trend u 2061. jedino će se slušati rap, šalim se naravno ali poanta je u tome da rap raste jako brzo u „mainstream“ popularnosti, što je očito jer je udio rapa 2018 bio 59% u popularnoj glazbi. Naravno da su bila vremena gdje je rap bio nepopularan, fluktuira, pa zato počnimo od početka.

Rap je nastao u 70-tima, a od 1979 do 1986 je bilo odlično vrijeme za old shcool hip-hop, ali je još bilo mladi žanr i nije bio popularan u mainstreamu, što je vjerojatno dobro jer da je odmah bilo popularno očvrsnulo bi i ne bi imao mogućnost da se razvije. Kada su Rakim i Big Daddy Kane počeli izbacivati glazbu u srednjim 80-tima promijenili su tok i dodali puno više rime dokazujući da hip-hop može imati puno više raznolikosti u stilu i temama najavljujući prvo zlatno doba hip-hopa od 1986 do 1991. Zanimljivo je ako gledamo podatke prva godina koja uključuje značajan broj hip-hopa u top 10 je 1989. sa 4 pjesmi uključujući „Wild thing“ i „Funky cold Medina. Treperav ali stilski monolitan žanr je uočila većina zbog njegove sposobnosti inoviranja. Tijekom srednjih 90-ih hip-hop je bio malen ali važan žanr na ljestvicama. Nakon toga rap je stalno rastao tijekom kasnih 90-ih sa izvođačima kao što su Will Smith, B.I.G., Tupac, Puff Daddy i Busta Rhymes do 2000-ih gdje je skoro nestao sa ljestvica, koji je toga? Od 1994 do 1997 iskusili smo rivalstvo zapadne(West Coast) i istočne(East Coast) američke obale. 1996 je ubijen Tupac, a 1997 B.I.G. Dotične vođe zapadne i istočne glazbe. Nestanak repa iz mainstream glazbe je ne samo uzrok njihove odsutnosti nego i odsutnosti rivalstva. Stvari uvijek dobivaju više pozornosti kad je u piranju konflikt, a bez rivalstva mainstream je skrenuo svoju pozornost drugdje, no to nije dugo trajalo. Od 2000 do 2003 rap je otišao s 3 pjesme u top 10 na 20. gdje je ostao miran do 2012. Iako nije bilo zlatno doba kao u 80-ima za inovaciju bilo je u pogledu popularnosti. U tom razdoblju rap je zauzimao od 25% do 35% top 10 pjesmi gdje je u 90-tima zauzimao 14% do 18%. Što je uzrukovalo da bude jači nego ikad? Uspon dvaju umjetnika, Jay-Z i Eminem.

Jay-Z je bio blizak prijatelj sa B.I.G.-em i nosio nasljeđe East Coast rapa te je naposljetku napravio ime za sebe. Prvi album je izašao 1996. i onda je izbacivao album svake godine do 2003. Njegova plodna radna etika i uspostavljen zvuk otežavalo mu je da ne postane ikona rapa. Najveći šok u hip-hop povijesti je bio uspjeh bijelog repera iz Detroita, Eminem. Izbacio je album 1999. pod imenom The Slim Shady LP i The Marshall Mathers LP 2000. što je utjecalo na hip-hop igru na dva načina. Prvo, iako Eminem nije bio prvi bijeli reper koji je ušao u top 10, bio je prvi koji je vidio veliku mainstream popularnost i uspjeh. Postao je glazbenik sa najviše prodanih ploča od Elvis Preslya, učinivši bijelog repera ikonu rapa. Drugo, njegove intenzivne rime i jedinstveni flowovi promijenili su igru.

Zašto su bijelci počeli slušati rap? Možda ste čuli za Elvis efekt. Dan Charnas priča o tome u odnosu na Eminema u njegovoj knjizi The Big Payback. U osnovi opisuje kada član mainstream kulture prisvaja artefakt za uporabu iz subkulture za davanje mainstream privlačnost, iako je Elvis uglavnom bio Rock and Roll pjevač, prije njega u 60-ima Sol glazba je bila aspekt crnačke kulture. Nakon Elvisa, bijelac je to dobro napravio, svi bijelci su skočili na brod. Ljudi imaju tendenciju posvetiti više pozornosti ljudima poput njih samih. Nakon Eminema repanje je postalo što će bijelci „zagrist“ jer je bijelac to modelirao.

Ukupni učinak Emineama i Jay-Zea utjecao je na skok u popularnosti rapa sredinom 2000-ih. Nakon što su oni to započeli glazbenici kao 50 Cent, Kanye West, Ludacris, Lil Wayne i The Black-Eyed Peas nosili su palicu do sredine 2010-ih gdje je rapova mainstream popularnost opet umrla. To je bio spori pad od 2009 do 2014, nikakvih dramatičnih promjena, sve manje i manje top 10 svake godine. Glavni razlog je bio što je rap posto pre kodificiran, više rapa je značilo više istog. Kao većina trendova dojadilo je većini, i kada je ljudima dosadilo slušati istu stvar nestalo je da napravi mjesta glazbenicima kao Taylor Swift, Katy Perry i Justin Bieber. Manjak popularnosti dalo je rapu šansu za preporod kao što se nije vidjelo od 80-ih ili ranih 2000-ih. Dok smo imali prosjek od 6.2 rap pjesmi u top 10 od 2012 do 2016, 2018. eksplodirala je na 38 rap pjesmi, najviše rap pjesmi u top 10 ikad. Proći će godine prije nego shvatimo ponovno rođenje rapa u mainstream, ali za sada teoretizirati pogledao sam pjesme iz 2018 i našao sam dvije slične teme, mumble rap i Drake.

24% pjesmi iz top 10 dijele jake značajke za mumble rap žanrom i 26% iz top 10 su bile ili su uključivale Drakea. Dreak sigurnopostaviti primjer za rapere koji govore više osobnim, emocionalnim problemima, postajući de facto vođa svjesnog rap pokreta. Kao osoba koja apelira na sve demografske skupine, on je učinio ono što je Eminem učinio za rap, još efiktivnije. Njegova glazba i osobnost su pridonjeli trenutnom rapskom preporodu.

Iako je Drake imao utjecaj, nemoguće je reći da je samo on zaslužan za preporod. Ogromnu ulogu je imao i mumble rap. Puno ljudi smatra da je počitelj bio Future sa svojim albumom Tony Montana, ali trebalo je nekoliko godina da zahvati mainstream. Tek je u 2016. prava muble rap pjesma ušla u top 10, Desiignerova pjesma Panda. Slučajno već sljedeće godine rap se pojavio sveukupno 125% više. Ne kažem da je mumble rap spasio žanr od pada i započeo novo zlatno doba, ali moramo prepoznati činjenicu da je jedan od faktora koji su pomogli brzi početak nove popularnosti. Tu je puno fakrota, ali muble rap je učinio to što je East Coast West Coast rivalstvo učinilo za rap u 90-ima. Učinio je konflikt između ljudi koji su ga mrzili i voljeli, stvarajući potrebu da slušatelji stavljaju svoje zahtjeve za glazbu koju su podržavali ili nisu. Možda je na neki način to pomoglo preporodu rapa u popularno savjest mainstreama za još jedno zlatno doba popularnosti.






bottom of page